Flappy Bird

Scratch # 2

Vi laver Flappy Bird i Scratch
Hvis du ikke kender Flappy Bird, så prøv det her https://flappybird.io/

Vi starter et nyt Scratch projekt ved at gå til https://scratch.mit.edu/ og trykke "Find på"
Find på knappen

Tegn en Flappybird

Vi laver et nyt projekt og starter med at slette katten. Kat sprite med skraldespandsikon

Derefter trykker vi på Paint/Tegn knappen. Dropdown med Tegn eller Paint

Så er vi kommet ind i tegnemode for en ny sprite, hvor vi så vælger cirkel værktøjet. Cirkel værktøj

Man kan vælge en anden farve ved at trykke på Fill/Fyld og trække i sliders Sliders der ændrer farven

En flappybird består faktisk bare af en masser cirkler så begynd med at tegne dens krop ved at lave en aflang lilla cirkel. Kroppen på vores figur

Så laver vi en hvid cirkel for dens vinge og en hvid cirkel for dens øje Figur med vinge og øje

Brug penselværktøjet til at lave en prik i øjet. Penselværktøjet

Lav en orange cirkel til næbet. Færdig flappybird

Læg mærke til at vi er i kostumer/costumes mode, kode kan man lave ved at trykke på den anden fane. Kostumer mode

Flappybird Tyngdekraft og Hop

Ved at trække blokke ind på kodesiden kan vi lave tyngdekraft. Hiv “When FLAG clicked” ind til at starte en ny sekvens af kode. Denne sekvens får ansvaret for vores tyngdekraft opførsel. I sekvensen bruger vi en “forever” og en “change y by “ blok til at få vores sprite til at falde nedaf. Kodeblokke

For at få rigtig tyngdekraft skal vi accelerere mod jorden, det gør vi ved at have en variabler der bestemmer farten mod jorden. Lav en ny variabel ved at trykke på “Make a Variable”, og kald den opadhastighed. Make a variabel knap

I vores bloksekvens, hiv en variabel blok ind i “forever”, så opadhastigheden bliver større i hver gennemgang af forever loopen. Derefter ændrer vi y med opadhastigheden. Ændret bloksekvens

Så virker vores tyngdekraft!

Men for at vores figur går tilbage til start skal vi lave en ny bloksekvens. Hiv en ny “When FLAG clicked” ind, og så hiv en “go to x, y” ind og sæt det til 0,0. Det nulstiller vores position. Ny bloksekvens

Nulstil også vores variabel til 0 Ændret bloksekvens

Så laver vi en tredje bloksekvens hvor det er mellemrum tasten der starter koden. Vi sætter vores opadhastighed til 10 hvilket betyder vores figur går opad. Tredje bloksekvens

Vores kode skulle nu se sådan ud Alt vores kode

Tegn en forhindring

Tryk på ny sprite og tryk på tegn/paint Dropdown med tegn eller paint

Vælg en grøn farve og en sort kant Valgte farver

Forhindringer i Flappybird er egentlig bare nogle firkanter der ligner rør. Brug firkant værktøjet. En grøn firkant

Tegn nogle flere firkanter så du har en forhindring. En flappybird forhindring

Du kan gå ud af tegnemode/kostumemode ved at trykke på kode fanen Kode og kostume fanerne

Flyt forhindring

Først laver vi en bloksekvens der får vores forhindring til at starte i højre side (x position 250 eller lignende) Nulstillende bloksekvens

Så laver vi en anden bloksekvens der bevæger vores forhindring mod venstre (den negative x-retning) Bevægende bloksekvens

Til sidst laver vi en bloksekvens der flytter vores forhindring tilbage til højre side af skærmen når den har ramt venstre side. Tilbageflyttende bloksekvens

Vores kode skulle nu se sådan ud Færdig kode

Tab ved at ramme forhindring

Sørg for at vores sprites er navngivet så det giver mening. Du kan ændre navn ved at skrive i “Sprite” feltet. Sprite oversigt

Start en ny kodesekvens på flappybird spriten! Brug en “forever”, en “if”, og så brug “touching” og vælg pipe. Hvis det er sandt, så “stop all” Tab ved at røre kodesekvens

De basale elementer i flappybird er nu færdigt! og vi kan spille spillet. Færdigt spil

Opsummering

Vores forhindring kode skulle nu se sådan ud Færdig forhindring kode

Vores flappybird kode skulle nu se sådan ud Færdig flappybird kode