Det mest basiske

Digidays Sonic Pi # 2

I Sonic Pi skal man skrive kode for at afspille lyd. Det kan være en syntetisk lyd eller et lydklip.
Derudover skal man selvfølgelig også have pauser imellem lyde.

Noder

For at få din første lyd skal du bare skrive

play 40

Derefter tryk “Run” Du hører så en lyd der vil svare til tangent nr. 40 på et keyboard. Prøv at skrive 60 eller 30 og læg mærke til at du hører en højere eller lavere tone.

Det er måske lidt forvirrende og du har måske ikke noget klaver. I stedet kan man skrive navnet på en node og den oktav den skal spilles i. F.eks.

play :E3

Den afspiller så noden “E” i oktav 3. Hvis du skriver en højere eller lavere oktav en 3 så kan du høre samme node i højere eller lavere frekvens. Du kan også prøve at skrive A, B, C, D, F eller G!

Node Illustration

Illustration af noder

kilde: http://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/index.html

Samples

En sample er et lydklip der afspilles. Der findes en masse samples der kommer med Sonic Pi

sample :bd_haus

:bd_haus er en bass tromme lyd. Prøv selv at afspille andre samples fra Sonic Pi, der findes en liste i bunden af editoren. Derudover autoforeslår den også. Prøv :loop_amen eller :drum_heavy_kick

Du kan også afspille dine egne lydklip. sample metoden skal bare vide hvor den er ved at give den stien.

sample "sti/til/mit/lydklip.wav"

Pauser

Hvis vi vil lave mere end 1 lyd, så kan vi sætte pauser imellem afspilninger. For at lave en pause bruger man sleep metoden

play :C3
sleep 1
play :E3
sleep 1
play :G3

Den afspiller hver node med en pause på 1 sekund. Prøv at ændre tallet til et komma tal f.eks. 0.25 eller et større tal. Husk! på engelsk bruger kommatal et punktum!

Øvelsessæt for basiske elementer

Øvelse 1 Få koden i fingrene og prøv at skrive lidt! Afspil mindst 3 noder, 2 lydklip og hav mindst 4 pauser Bemærk store og små bogstaver, symboler og mellemrum skal være rigtige!

Øvelse 2 Prøv at ændre alle noders oktaver så de er 1 højere f.eks. :e2 til :e3 Hvad sker der?

play :e2
sample :drum_heavy_kick
sleep 0.5
sample :drum_heavy_kick
sleep 0.25
play :e2
sleep 0.25
sample :drum_heavy_kick
play :g2
sleep 0.375
play :e2
sleep 0.125
sample :drum_heavy_kick
sleep 0.25
play :d2
sleep 0.25
sample :drum_heavy_kick
play :c2
sleep 0.5
sample :drum_heavy_kick
sleep 0.5
sample :drum_heavy_kick
play :b1
sleep 0.5
sample :drum_heavy_kick
sleep 0.5
sample :drum_heavy_kick